"Nawet doświadczeni kierowcy mają kłopoty
z parkowaniem tyłem, precyzyjnym cofaniem na zatłoczonych
parkingach i ulicach. Karoserie nowoczesnych samochodów
mają opływowe kształty, kierowca ze swojego fotela
nie widzi, gdzie kończy się jego auto.
A jeżeli na dodatek tylna szyba jest zaparowana, to nie pomogą
nawet najlepiej ustawione lusterka zewnętrzne. Jeżeli
kierowca parkuje między ciasno ustawionymi samochodami,
musi zdać się na swoje wyczucie, pomoc drugiej osoby
lub na ... słuch. Ale ta ostatnia metoda jest
kosztowna. Nowoczesne samochody mają, zgodnie z panującą
modą, zderzaki polakierowane w kolorze nadwozia. Wygląda
to ładnie, ale jest niepraktyczne. Zarysować lub
uszkodzić zderzak jest bardzo łatwo, a naprawa z
lakierowaniem kosztuje co najmniej 300-500 złoty.
Jeżeli podczas nieudanego manewru wgnieciona zostanie blacha
karoserii, zbite zostaną tylne lampy świateł, koszt
naprawy może być kilka razy większy. Jak zatem ułatwić
cofanie, uniknąć uszkodzeń oraz kosztów? Na polskim
rynku pojawiło się ostatnio urządzenie, które pomaga
zaparkować i wykonywać precyzyjne manewry do tyłu bez
obawy uszkodzenia auta. Nazywa się PORON MINI-3."
"Auto ŚWIAT", nr 38, 17 września 1997
|
|
WYŚWIETLACZ
Trzycyfrowe wskazanie najmniejszej odległości od będącej
za samochodem przeszkody (dokładność 2cm). W
cofaniu pomagają także akustyczne sygnały zmieniające
częstotliwość wraz z odległością. Urządzenie ma
3 stany systemu ostrzegania oraz sygnały specjalne.
Wyświetlacz może być instalowany pod lub nad
lusterkiem wstecznym, na przedniej szybie albo na
tablicy rozdzielczej. |
CZUJNIKI
Czujniki są wodoszczelne, zabezpieczone przed korozją.Jest
to jedyny element urządzenia, który wymaga
konserwacji- delikatnego czyszczenia strumieniem wody.
Rozmiar czujników: 12 cm x 2.5 cm x 0.8 cm. Kąt
wykrywania: w poziomie- 60o , w pionie- 30o . |
|
|
|
|
ZESPÓŁ ZASILAJĄCY
Sonar uruchamia się automatycznie podczas cofania; zespół
powinien być podłączony do światła cofania. Napięcie
wejściowe: 11-15V. Pobór mocy (w czasie cofania): 4.5
W. |
|
SYSTEM
SKŁADA SIĘ Z NASTĘPUJĄCYCH ELEMENTÓW: |
• dwóch czujników instalowanych
z tyłu samochodu, |
• zespołu zasilającego
instalowanego w bagażniku, |
• wyświetlacza instalowanego pod
lusterkiem wstecznym lub na desce rozdzielczej, |
• przewodów łączących; długość
kabla łączącego centralę i zespół zasilający
wynosi 7 m, |
• nakładek na czujniki, które można
malować na kolor nadwozia. |
DANE
TECHNICZNE: |
• maksymalny zasięg wykrywania
przeszkód wynosi 2,5m, |
• dokładność pomiaru odległości
+/- 5cm, |
• pomiar w systemie calowym lub
metrycznym, |
• sygnalizacja dźwiękowa -
trzystrefowa, zależna od odległości od przeszkody, |
• napięcie zasilania 11V do 15V
DC, |
• pobór mocy: 4,5W, |
• temperatura pracy od -20 do +50 oC, graniczna: -30
oC do +60 oC. |
• rozmiar czujnika 8.5 cm x 2.0 cm |
|